Hibrit bir araba, iki farklı enerji kaynağı kullanır. Elektrikli motor ile içten yanmalı motoru tek bir araçta birleştirme fikri ilginç bir çözüm gibi görünüyor. Ancak bu, günümüz teknolojisiyle birçok markayı etkilemiş durumda.
Hibrit Arabanın Avantajları
Kentsel alanlarda kirliliği önemli ölçüde azaltırken (optimize edilmiş enerji yönetimi sayesinde) mükemmel dinamik performans düzeylerini korumayı mümkün kılar. Sonuçta, hibrit otomobil her iki tahrik sisteminin avantajlarından yararlanır. Bu sistemler;
- Elektrikli sürücü için huzur ve temizlik,
- İçten yanmalı motor için performans ve menzil sağlar.
Hibrit Araç Nasıl Çalışır?
Bir hibrit araç, genellikle elektrokimyasal enerji deposuna sahip olan içten yanmalı motorla donatılmıştır. Bu, frenleme sırasında kinetik enerjinin yanı sıra belirli sürüş durumlarında oluşan fazla enerjiyi depolamasını sağlar.
Bu motor, yakıt tüketimindeki zirveleri önlemek için her zaman kendisini en uygun çalışma aralığında tutar ve o sırada gereken güç çok düşükse, üretilen fazla enerji daha sonra tekrar harekete geçirilmek üzere depolanır.
Hibridizasyonun Farklı Aşamaları
Piyasada bulunan araçlar farklı derecelerde hibridizasyona sahiptir. Bunlar;
- Mikro hibridizasyon, elektrikli cihazlara güç sağlamak için içten yanmalı motorun basitçe devralınmasını mümkün kılar. Bu, yakıt tüketimini yaklaşık % 5 oranında azaltır. Üreticilerin büyük çoğunluğu tarafından kullanılır. Bu teknolojiyi ilk yayan Alman üretici BMW olmuştur.
- Hafif hibridizasyon (yarı hibrit), birkaç yüz vat saate sahip bir bataryaya dayanır ve şehir trafiğinde % 10 ila 30 arasında tasarruf sağlar.
- Tam hibridizasyon durumunda (tam hibrit) örneğin; klasik Toyota Prius veya Ford Mondeo Hybrid'de araba yalnızca depolanmış enerji rezerviyle çalışır. Tüketim % 50'ye kadar azaltılabilir.
- Plug-in hibritler örneğin; Volkswagen Passat GTE, Audi A3 e-tron veya Mercedes C-Serisi 350e gerçek bir elektrikli araç gibi onlarca kilometre yol yapabilir.
Seri, Paralel veya Güç Bölünmüş Hibritler
Hibridizasyon için iki ana çözüm vardır. Bunlar;
- Sözde seri melezler ya da yeni nesil motorlar oldukça nadirdir. Burada içten yanmalı motor, elektrik motorunun araca güç sağlamak için ihtiyaç duyduğu elektriği üretmek için bir jeneratör gibi çalışıyor.
- En yaygın olanları “paralel” melezlerdir. Bu durumda, her iki motor da araca ayrı ayrı güç sağlayabilir.
Power-split hybrid'ler önceki iki çözümü birleştiriyor. Burada % 100 elektrikli tahrik mümkündür, ancak içten yanmalı motorun gücünün bir kısmı, pili şarj etmek veya doğrudan elektrik motorunu çalıştırmak için her zaman elektriğe dönüştürülür.
Yorum Gönder